Řekneme si něco o moderním nástroji k analýze zdrojů firmy – mikroprostředí, tzn. že VRIO analýza je doplňkem k PEST analý ze, která analyzuje makroprostředí.
VRIO analýza je zkratka pro Value, Rareness, Imitability a Organization neboli analýza hodnoty, vzácnosti, napodobitelnosti a uspořádání zdrojů. Všeobecně je to strategický audit vlivu makrookolí.
„Účelem VRIO analýzy je nalézt odpovědi na otázky: Jak je zdroj, který používáme hodnotný nebo drahý? Jak je zdroj vzácný? Lze jednoduše napodobit naše zdroje či produkty? Cílem a hodnotou pro Vás je pohled na Vaše zdroje ve vztahu k Vašemu podnikání, tj. dozvíte se zda to jak dnes fungujete je efektivní, zda se to nedá dělat lépe, efektivněji a tyto informace maximálně využít pro růst Vaší organizace. Ukážeme Vám jak tuto „ekonomickou teorii“ prakticky využít.“
VRIO analýza je důležitou součástí strategického plánu firmy. V rámci realizace VRIO analýzy si odpovíte na otázky typu:
- Je firma schopna využít příležitost?
- Je těžké napodobit naše schopnosti, resp. bude významnou nákladovou nevýhodou pro konkurenci snaha rozvíjet, nebo duplikovat naše schopnosti?
- Je firma organizovaná?
Obecně platí, že využívání příležitostí nebo zmírnění ohrožení vede k jednomu z dvou výsledků: zvýšení příjmů nebo snížení nákladů (nebo obojí). Skvělý způsob, jak identifikovat možné cenné zdroje nebo schopnosti je při pohledu dovnitř společnosti. VRIO analýzu lze použít k posouzení budoucího úspěchu firmy při využití existujících zdrojů a schopností, jakož i k posuzování úspěšnosti možných změn ve firmě. Níže je tabulka, která ukazuje různé možnosti a výsledky aplikování výstupů VRIO analýzy v praxi.
Valuable?Cenné? | Rare?Vzácné? | Costly to imitate?Nákladné napodobit? | Exploited by the organization?Využíváno organizací? | Competitive implicationKonkurenční důsledky |
No Ne | Competitive disadvantage Konkurenční nevýhoda | |||
Yes Ano | No Ne | Competitive parity Konkurenční shoda | ||
Yes Ano | Yes Ano | No Ne | Temporary competitive advantage Dočasné konkurenční výhoda | |
Yes Ano | Yes Ano | Yes Ano | No Ne | Unexploited competitive advantage Nevyužitý konkurenční výhoda |
Yes Ano | Yes Ano | Yes Ano | Yes Ano | Sustained competitive advantage Trvalá konkurenční výhoda |
Za prvé, pokud zdroj není cenným, společnost by měla tento proces úplně opustit nebo přestat používat tento zdroj, protože firmě nic nepřináší. V případě, že zdroj je cenný, ale ne vzácný, pak je společnost v konkurenční shodě.
Konkurenční shoda znamená to, že společnost není o nic lepší nebo horší než její konkurenti. Tato varianta by ponechala společnost v normální ekonomické úrovni.
Zatřetí, pokud je zdroj cenný a vzácný, ale není nákladné jej napodobit, firma dosáhla dočasné konkurenční výhody a bude dočasně nad úrovní normální ekonomické návratností. Nicméně protože zdroj není nákladné napodobit, budou další společnosti brzy kopírovat zdroje a procesy a pravděpodobně brzy přejde společnost do pozice konkurenční shody.
Poslední písmeno O (organizace) rámce VRIO analýzy je velmi důležité. Bez ohledu na to, jak je zdroj cenný, vzácný nebo je velmi nákladné jej napodobit, ale pokud firma není organizována, pak se tento zdroj s největší pravděpodobností stane konkurenční nevýhodou a nakonec uškodí vaší firmě v podobě nevyužitých vynaložených nákladů.
Konečně, nejlepší scénář je, je-li zdroj cenný, vzácný a je nákladné jej napodobit a společnost je organizovaná tak, že jej maximálně využije. Tento zdroj se stal zdrojem trvalé konkurenční výhody, protože ostatní společnosti nemohou tento zdroj snadno kopírovat.
Jak děláme VRIO analýzu my?
- Zmapujeme Vaši aktuální situaci potřeb a plánů rozvoje Vaší společnosti.
- Nalezneme odpověď na základní účel VRIO analýzy.
- Zjištěné informace přehledně zpracujeme.
- Zorganizujeme Vaší společnost s cílem dosažení konkurenční výhody.
- Vytvoříme jednotlivé praktické kroky k tomu, aby zjištěné informace byly maximálně prakticky využity.
Jak dodržujeme naše motto?
Lišíme se jedním způsobem:
Hodnota všech našich produktů je nalezení účinného řešení pro naše zákazníky, tj. aplikujeme NEJVYŠŠÍ PRINCIP PARTNERSTVÍ – tvoříme řešení a řešíme problémy našich zákazníků a přijímáme odpovědnost za tato řešení. Víme, že produkty mají smysl, protože jsou plně aplikovatelné ve firmách zákazníků a nabízí významné zlepšení výsledků, které se u zákazníka brzy dostaví. Použitím produktů se plní jedna z našich vnitřních hodnot = být nápomocni druhým. Prostě děláme to, co nedělá konkurence…