
Pravděpodobně jste se potkali v životě se SWOT analýzou (analýza silných a slabých stránek, příležitostí a ohrožení). K čemu tedy je PEST analýza, kdy má smysl jí dělat a co nám může říct?
PEST analýza je zkratka pro Political, Economic, Social and Technological analysis neboli analýza politických, ekonomických, sociálních a technologických faktorů. Všeobecně je to strategický audit vlivu makrookolí.
„Účelem PEST analýzy je nalézt odpovědi na 3 otázky: Které z faktorů mají vliv na podnik? Jaké jsou možné účinky těchto faktorů? Které z nich jsou v blízké budoucnosti pro podnik nejdůležitější? Cílem a hodnotou pro Vás je přenesení makrookolí do Vašeho reálného každodenního praktického života a tyto informace maximálně využít pro růst Vaší organizace. Ukážeme Vám jak tuto „ekonomickou teorii“ prakticky využít.“
V dnešní době nabývá velkého významu slovní spojení „strategické plánování“. PEST analýza je jednou z oblastí, které strategické plánování obsahuje. PEST je důležitá proto, že zde si odpovíte na otázky typu:
- Kde je moje místo na trhu?
- Jaké konkrétní podmínky mám pro svoje podnikání?
- Jak maximálně mohu využít potenciál daného trhu a země pro svoje podnikání?
Důvodem proč se touto analýzou vůbec zabývat je to, že při tvorbě této analýzy popisuji svoje vazby k makrookolí. Nikdo z nás nežije v uzavřené „bublině“, každý den musíme reagovat na podněty z okolí a PEST analýza Vám ukáže co vše máte k dispozici a jak to co nejefektivněji využít.
Pojďme se rámcově podívat na obsah jednotlivých bodů PEST analýzy.
Ekonomické prostředíZde se objevují ekonomické podmínky na daném trhu. Zde se projevují i konkrétní výše daní, cel, stabilita měny a měnové kurzy. Typicky jsou zde uvedeny tyto ukazatele – HDP, cykly a fáze ekonomiky, podpora zaměstnanosti, mzdové náklady na daném trhu a např. vliv globalizace a podpora exportu. | Sociální prostředíPři zkoumání tohoto faktoru je nutné si odpovědět na otázky související s demografickým vývojem, věkovým profilem, vzděláním a také s úrovní zdraví a poskytované zdravotní péče. Jednak se tím dozvíte jaké jsou pracovní návyky obyvatelstva na cílovém trhu, co od nich můžete očekávat a jaký vliv na výkon Vaše podniku budou mít – např. příliš nemocných zaměstnanců na trhu se nevhodnou zdravotní péčí přinese nízkou produktivitu Vašeho podniku. |
Politické prostředíDo této analyzované oblasti patří to co souvisí s politickou situací v zemi či oblasti, ve které podnikáte. Zde se promítají jednotlivé legislativní předpisy pro Vaše podnikání. Je potřeba si uvědomit na jakém trhu a v jaké zemi podnikáme – pokud budeme dělat PEST analýzu pro prodej televizorů v Německu, které byly vyrobeny v ČR, tak v této oblasti budou legislativní předpisy Německa. Příklady faktorů – regulace vlády, daňová politika, obchodní a celní zákony apod. | Technologické prostředíV tomto faktoru se obvyklé zkoumají technologické podmínky pro fungování na trhu či v dané zemi. Typickým příkladem může být odpověď na otázku dostupnosti internetu nebo mobilního připojení pro komunikaci. Dále je dobré se zde zabývat náklady na výzkum a vývoj a implementaci nových technologií, vybaveností konkurence, možnost získání nových technologií konkurencí apod. Zde zjistíte zásadní dopady na potřebné investice pro bezproblémový chod podniku nebo pro technologickou konkurenční výhodu. |
Jak děláme PEST analýzu my?
- Vyjdeme z Vašich aktuálních potřeb a plánů rozvoje Vaší společnosti.
- Nalezneme odpověď na základní účel PEST analýzy.
- Zjištěné informace zapracujeme do plánů rozvoje a tyto zaktualizujeme.
- Vytvoříme jednotlivé praktické kroky k tomu aby byly zjištěné informace maximálně využity.
Jak dodržujeme naše motto?
Lišíme se jedním způsobem:
Hodnota všech našich produktů je nalezení účinného řešení pro naše zákazníky, tj. aplikujeme NEJVYŠŠÍ PRINCIP PARTNERSTVÍ – tvoříme řešení a řešíme problémy našich zákazníků a přijímáme odpovědnost za tato řešení. Víme, že produkty mají smysl, protože jsou plně aplikovatelné ve firmách zákazníků a nabízí významné zlepšení výsledků, které se u zákazníka brzy dostaví. Použitím produktů se plní jedna z našich vnitřních hodnot = být nápomocni druhým. Prostě děláme to, co nedělá konkurence…