Nebudu delegovat protože... | Edolo

Nebudu delegovat protože…

Takže pokračování pojednávající o klíčovém stylu vedení lidí – delegování. V předcházejících dnech jsme si tento styl popsali, vysvětlili jsme si jeho přínos, popsali důvody proč nedelegovat a jak dopadá špatné delegování v praxi. Dnes něco o příčinách odporu vůči delegování a nutnosti tento odpor překonat. Mnoho manažerů si dnes již uvědomuje potřebnost tohoto stylu ve vedení lidí, ale zde naleznete výčet výhrad a odporu.

  • Pocit nenahraditelnosti
    • Vedoucí se domnívá, že jen o sám dovede udělat danou věc pořádně
    • Nejde o rozhodování mezi kvalitou práce manažera a podřízeného
    • Manažer by měl raději dělat důležité úkoly než úkoly podružné
  • Nechuť opustit něco, co dobře umíme
  • Manažer nechce podřízenému dovolit vykonávat práci, kterou sám dobře umí
  • Je takřka nemožné, aby výsledná práce podřízeného byla na stejné úrovni
  • Při delegování musíme být připraveni akceptovat:
    • Možnost, že úkol bude splněn za delší dobu
    • Možnost, že výsledek bude horší kvality
    • Vyšší riziko selhání a vedlejších efektů
    • Ztráta příležitosti udržovat si úroveň vlastních dovedností
  • Nedůvěra ve schopnosti pracovníků
  • Obava z neoblíbenosti
  • Definování úkolu – měl by být podrobně popsán, jinak je možný odpor pracovníka
  • Naše ego – manažer si připadá důležitý, vykonává-li důležitou činnost -> bojí se ztráty důležitosti
  • Náklady – např. na zaškolení
  • Nadřízenému jde však jen o splnění úkolu -> stačí mu jen vysvětlit, že odpovědnost za delegovaný úkol má stále manažer
  • Ztráta kontroly nad výsledkem delegovaného úkolu není správná -> manažer by měl ztratit kontrolu pouze nad provedením úkolu (pracovník může vykonávat úkol způsobem, který mu vyhovuje -> může být i efektivnější)
  • Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného
  • Manažeři se obávají, že jejich podřízení vykonají práci lépe než oni => ohrožení jejich pozice
  • Manažer však získává více času na důležitější věci spojené s vyšší pozicí
  • Strach ze ztráty kontroly
  • Obavy ze ztráty autority
  • Strach ze ztráty pozice

Jak tedy nastavit proces efektivního delegování? To vyžaduje na manažerovi analyzování svých pracovních procesů, plánování činností, výběr vhodných pracovníků, správný způsob zadávání a přiměřenou podporu. Máte-li zájem se o této manažerské dovednosti dozvědět více, neváhejte mne kontaktovat a velmi rád se s Vámi nad tímto tématem sejdu.

Napište mi na email: mcech@edolo.cz

Sdílení