Takže pokračování pojednávající o klíčovém stylu vedení lidí – delegování. V předcházejících dnech jsme si tento styl popsali, vysvětlili jsme si jeho přínos, popsali důvody proč nedelegovat a jak dopadá špatné delegování v praxi. Dnes něco o příčinách odporu vůči delegování a nutnosti tento odpor překonat. Mnoho manažerů si dnes již uvědomuje potřebnost tohoto stylu ve vedení lidí, ale zde naleznete výčet výhrad a odporu.
- Pocit nenahraditelnosti
- Vedoucí se domnívá, že jen o sám dovede udělat danou věc pořádně
- Nejde o rozhodování mezi kvalitou práce manažera a podřízeného
- Manažer by měl raději dělat důležité úkoly než úkoly podružné
- Nechuť opustit něco, co dobře umíme
- Manažer nechce podřízenému dovolit vykonávat práci, kterou sám dobře umí
- Je takřka nemožné, aby výsledná práce podřízeného byla na stejné úrovni
- Při delegování musíme být připraveni akceptovat:
- Možnost, že úkol bude splněn za delší dobu
- Možnost, že výsledek bude horší kvality
- Vyšší riziko selhání a vedlejších efektů
- Ztráta příležitosti udržovat si úroveň vlastních dovedností
- Nedůvěra ve schopnosti pracovníků
- Obava z neoblíbenosti
- Definování úkolu – měl by být podrobně popsán, jinak je možný odpor pracovníka
- Naše ego – manažer si připadá důležitý, vykonává-li důležitou činnost -> bojí se ztráty důležitosti
- Náklady – např. na zaškolení
- Nadřízenému jde však jen o splnění úkolu -> stačí mu jen vysvětlit, že odpovědnost za delegovaný úkol má stále manažer
- Ztráta kontroly nad výsledkem delegovaného úkolu není správná -> manažer by měl ztratit kontrolu pouze nad provedením úkolu (pracovník může vykonávat úkol způsobem, který mu vyhovuje -> může být i efektivnější)
- Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného
- Manažeři se obávají, že jejich podřízení vykonají práci lépe než oni => ohrožení jejich pozice
- Manažer však získává více času na důležitější věci spojené s vyšší pozicí
- Strach ze ztráty kontroly
- Obavy ze ztráty autority
- Strach ze ztráty pozice
Jak tedy nastavit proces efektivního delegování? To vyžaduje na manažerovi analyzování svých pracovních procesů, plánování činností, výběr vhodných pracovníků, správný způsob zadávání a přiměřenou podporu. Máte-li zájem se o této manažerské dovednosti dozvědět více, neváhejte mne kontaktovat a velmi rád se s Vámi nad tímto tématem sejdu.
Napište mi na email: mcech@edolo.cz