Jak způsobit úspěch a aby za vás zaměstnanci kopali? | Edolo

Jak způsobit úspěch a aby za vás zaměstnanci kopali?

Dobrý den,

pamatujete si na tento článek? – http://www.tyinternety.cz/2013/08/06/clanek/marissa-mayer-dokazala-za-rok-v-yahoo-utratit-skoro-miliardu-a-pul/ – pokud ne, tak věřte, že to byl článek, který jednak zásadně změnil pohled na blondýnky v IT businessu, ale na druhou stran rozvířil zajímavou diskuzi, která dodnes není ukončena, nad otázkou, jak by se měl zachovat majitel/šéf ztrátové firmy, kterou tíží vyšší náklady než příjmy, když by firmu chtěl vyvést z krize.

Zjednodušené možnosti mohou být:

a) propustit drahé odborníky a najmout levné neodborníky
b) propustit levné neodborníky a najmout drahé odborníky

Což lze také přeformulovat jako:

a) snížit náklady pod úroveň příjmů
b) kvalitnější silou se snažit přetočit příjmy nad úroveň nákladů

Předně, paušální řešení, které by fungovalo vždy a všude, neexistuje. Záleží na konkrétním případě. Máme-li ale paušalizovat, je správná odpověď někde mezi.

Pouze ořezávat náklady znamená přizpůsobovat se krizi. Podléhat jí. Snižovat její dopady. Šetřením ještě nikdo nevyrostl.

No osobně si myslím, že základem úspěchu je dát zaměstnancům důvod, aby vší silou zamakali a vyvedli firmu z krize. Ono na jednu stranu to vypadá, že by to zaměstnanec měl chtít – mzda, bonusy apod., ale na druhou stranu je potřeba si přiznat, že mnoho zaměstnanců v situaci kdy firmě dojde dech, prostě přejde do jiné firmy, tj. proč by měli zatnout zuby a zamakat společně se šéfem?

Co s tím? Praktická rada nad zlato – snažte se o to, aby vaši zaměstnanci znali důvod proč existuje vaše firma, tj. aby znali účel proč existuje firma na trhu, co přináší svým zákazníkům apod.

Ještě praktičtěji? 😉 Můj osobní zážitek ze včerejška – byl jsem na jednání s pánem, který vede poměrně úspěšnou firmu v sektoru výroby textilních vláken, když jsem se ho zeptal na to, proč je jeho firma úspěšná, tak mi odpověděl toto:

1) naše firma řeší problémy svých zákazníků,

2) zaměstnanci vědí o tom, jak jsme svým zákazníkům pomohli vyřešit jejich problémy.

Zdá se to celkem logické a zajímavé, že. Ale všimli jste si, že neřekl nic o jeho výrobě a výrobcích? A v tom je ten úspěch, protože každý kdo si někdy něco koupil, tak si to koupil, protože potřeboval vyřešit „něco“, nikdy nikdo si nic nekoupil jen tak.

Závěr, rada: Zamyslete se nad tím, čím Vy řešíte problémy svých zákazníků, jaké problémy oni mají a toto sdělujte jednak svým zákazníkům (že to dokážete) a jednak i svým zaměstnancům (že jste to společně dokázali). To je jediná cesta jak se dostat z krize a odlišit se od konkurence (která obvykle informuje o svých „úžasných produktech“) a buďte si jisti, že toto je i důvod proč s Vámi vaši zaměstnanci zůstávají, protože jinak by přešli někam jinam.

Václav Edl

P. S. Stojíte o osobní úspěch? Víte o tom, že naše firma Edolo Consult s.r.o. (www.edolo-consult.eu) se již 5 let specializuje na to, aby Vám pomáhala řešit problémy, které vznikají v podobných situacích? Pokud se chcete na cokoliv zeptat, jsem tady pro Vás.

P. P. S. Marissa Mayer šla nakonec jinou, dražší cestou. Nabírá hotové talenty, kteří jsou vlastně již spíše odborníky. Protože kupuje start-upy, jde zpravidla ještě o ctižádostivé mladíky, jejichž ambice sama je důvodem, proč firmu vyvést z krize. Její cesta zapálené krve nemůže nevést k úspěchu, ale ne každá firma si ji může dovolit.

Sdílení